מתוך האתר ChabadHungary.com
 

פוסט שבועי פרשת וירא - הרב שמואל רסקין

פוסט שבועי פרשת וירא - הרב שמואל רסקין

יום חמישי 2 נובמבר 2017 - 11:11

 דוא"ל

 פוסט ניסיון

כל העיר הכירה את אמיר, אי אפשר היה לפספס את האדם שהביא כבוד לעיר לפני 10 שנים כשהצליח למכור את חברת הטכנולוגיה שלו במאות מיליוני דולרים לאחת מענקיות התוכנה בעולם. אמיר היה תורם הרבה כסף לקהילה ולבית הכנסת בו התפלל, הוא היה  טיפוס כוחני כעסן ותקיף ובכל פעם כשהרגיש שלא כיבדו אותו כראוי הוא היה פורץ בצעקות ומשתולל מזעם. באופן קבוע בכל שבת כשהגיע להתפלל בבית הכנסת, דרש אמיר מהגבאי שייתן לו את ה'עלייה' לתורה הכי מכובדת שיש, ולא קרה שהגבאי סרב לבקשתו. יום אחד הגיע אמיר לביתו של רב הקהילה ואמר לו: ״רבי תעזור לי תן לי עצה איך אוכל לשלוט בכעסים שלי?״ הרב פתח ספרים רבים עיין בהם ולאחר זמן ממושך אמר לאמיר: "מצטער, אין בידי לעזור לך". 

מיד כשיצא אמיר מבית הרב, התקשר הרב לגבאי בית הכנסת ואמר לו: "השבת אני מבקש ממך שבשום פנים ואופן לא תיתן לאמיר עליה לתורה ויותר מזה אני מבקש ממך שתזמין את הגביר לגלול את ספר התורה״ (כיבוד שבדרך כלל נותנים לילדים) הגבאי נכנס ללחץ ואמר לרב: "אני ממש מפחד, אם לא אתן לאמיר עליה מכובדת הוא יצרח עלי ויעשה לי בושות מול כולם״, הרב ענה לו "אתה חייב לעשות מה שאני מצווה עליך." הגבאי סיים את השיחה וסיפר לאשתו הנבונה מה ביקש הרב ושטח בפניה את חששותיו, "שמע עצה טובה אמרה לו אשתו, תתקשר עכשיו לאמיר תודיע לו שקיבלת הוראה מגבוה לא לתת לו עליה לתורה בשבת הקרובה ולכבד אותו בגלילה." ואכן, כך עשה הגבאי. שבת הגיעה, זמן קריאת התורה, והקהל כולו היה מופתע לראות שהגביר לא קיבל עליה ובעיקר מהכיבוד שנתנו לו, לגלול את ספר התורה. לתדהמת כולם אמיר היה רגוע חייך והודה לכולם על הכיבוד. כמה ימים לאחר מכן פגש הרב את אמיר ושאל אותו: "תגיד איך זה שהיית כל כך רגוע בשבת ולא התפרצת כשלא כיבדו אותך כמו שאתה רגיל?" ענה לו הגביר בחיוך: "כבוד הרב, ידעתי מראש שאני במבחן ומנסים אותי ולכן הניסיון הזה לא היה לי קשה בכלל״ השיב לו הרב: "שתדע לך שכל החיים הם מבחן אחד גדול ואם כל פעם שתתעצבן תזכור שזהו רק ניסיון מאת ה', יהיה לך יותר קל לעמוד בניסיון ולא להיכשל חלילה.״

בפרשתנו אנו קוראים על הניסיון העשירי והקשה ביותר שניסה אלוקים את אברהם "עקידת יצחק" ועל כך אומרת המשנה "עשרה ניסיונות נתנסה אברהם אבינו ועמד בכולם, להודיע כמה חיבתו של אברהם אבינו״. השאלה הגדולה היא: מהי המעלה המיוחדת שיש לניסיון? הניסיון מאפשר לאדם לבחון מה האמת שלו. אדם נולד עם 'ארגז כלים' מסוים – כישרונות, תכונות, נטיות, מידות וכדומה וכמו כן הוא נולד עם סביבה מסוימת - הורים, משפחה, חברים, קהילה ועוד. חלק מרכזי מהמעשים שלו מושפעים מהתנאים שאליהם נולד, עם תנאים חיצוניים כמו בושה ורצון להתקבל בחברה ועם תנאים פנימיים כמו סיפוק אישי בקיום מצוות וכדומה. כאשר הכול זורם על מי מנוחות, אי אפשר לדעת מה האדם רוצה באמת, יתכן שכל מה שהוא עושה זה רק מחמת התנאים הסביבתיים ולא החלטה עצמית ופנימית. 

ניסיון פירושו ששמים אותך במצב שהחינוך וההרגלים לא מספיקים ולא פועלים ועכשיו אתה עומד מול עצמך. הניסיון שם אותך בפני מראה, שם תוכל  לראות מי אתה באמת, אם האדם יתגבר על יצרו – זו הפעם הראשונה שעבד את ה' באמת, בכוחות עצמו.

אם לא יתגבר על יצרו – זה מטיל ספק בכל עבודת ה' שלו עד עכשיו. יתכן מאוד שמה שעשה עד עכשיו היה רק בגלל סביבתו החיצונית, אך לא בבחירה חופשית אמיתית. אם כן הניסיון מהווה מבחן על האמת הפנימית של האדם.

לאמיתו של דבר, הניסיון אינו רק מבחן לאדם, אלא גם מגלה את הכוחות הפנימיים שלו. לכל אדם יש כוחות נפש פנימיים גדולים הרבה יותר ממה שנראה. אפשר לראות לעיתים במצבי חירום שאנשים עושים דברים שלעולם לא היו מאמינים שהם מסוגלים להם.


שבת שלום

הרב שמואל רסקין

חב״ד קרן אור בודפשט

תגובות על: פוסט שבועי פרשת וירא - הרב שמואל רסקין
אין תגובות.